Autoturismul Dacia – 30 de ani de existenta


Prin anii 1960-1965 parcul de autoturisme din tara noastra era constituit numai din autoturisme din import, cum ar fi: Moskvici, Volga, Skoda, Warszawa, Wartburg, Trabant, Fiat, Renault.

Datorita problemelor ridicate, în primul rand, de fondurile valutare, apoi de asigurarea unei retele de service, precum si de asigurarea pieselor de schimb necesare repararii unei game diverse de autoturisme, s-a hotarat, în 1966, sa se treaca la productia de autoturisme în tara noastra, considerandu-se necesar sa se inceapa cu fabricarea unui autoturism in licenta.

A fost lansata cererea de licenta pentru un autoturism din clasa medie cu capacitatea cilindrica de 1000 – 1300 cmc pentru o fabricatie de 40000 – 50000 autoturisme/an, la licitatie participand firmele Renault, Peugeot, Fiat, Alfa Romeo, Austin.

Din considerente tehnice si economice a fost retinuta oferta firmei Renault, pentru autoturismul Renault 12 (fabricat in tara noastra sub denumirea de Dacia 1300), acesta gasindu-se in faza de incercare a prototipului, fabricatia urmand sa inceapa – in Franta – in a doua parte a anului 1969, dorindu-se a fi un autoturism cu vocatie internationala. Contractul a fost semnat in septembrie 1966.

Prin H.C.M. nr. 2004/16.09.1966 s-a stabilit amplasarea uzinei de autoturisme la Colibasi – Arges, iar realizarea ei a fost incredintata Intreprinderii de Constructii Industriale si Montaj Brasov.

Pe masura ce productia a crescut, au fost aprobate noi investitii pentru dezvoltarea capacitatii de productie, astfel: in 1974 se realizau 55000 autoturisme/an; in 1978 – 73000 autoturisme/an; in 1981 – 1983 a fost dezvoltata capacitatea de productie pentru 162000 autoturisme/an.

In 1996 productia a fost de 85000 autoturisme/an.

Exportul, la inceput – 1971 – destul de modest, s-a extins an de an in peste 50 de tari, reprezentand circa 30% din totalul productiei.

Autoturismul Dacia 1300 era echipat cu un motor de 1289 cmc, ce dezvolta o putere de 54 CP la turatia de 5250 rot/min si un cuplu de 9,4 daNm la turatia de 3000 rot/min, si o cutie de viteze cu 4 trepte sincronizate. Atingea o viteza maxima de 144 km/h, parcurgea 1000 m in 41 secunde si realiza un consum urban de 9,4 l/100 km. Cu aceste caracteristici, la nivelul anului 1969, Dacia 1300 se situa printre cele mai performante si mai putin gurmande autoturisme din clasa respectiva.

Dacia 1300 a avut comportari meritorii in concursuri cu participare internationala, de exemplu: in anii 1977, 1978 si 1984 – campioana balcanica la clasa 1300, locul I – raliul Poloniei, locul I – raliul Tatra, in 1979, 1980, 1981, 1983 – locul I – turul Europei pe echipe, clasa 1300, in 1982 – locul I – Nisipurile de Aur Bulgaria etc.

S-a realizat pana in prezent o gama diversa de autoturisme de oras si derivate, dintre care se pot aminti: Dacia 1300 berlina, Dacia 1300 break, Dacia 1300 sanitara, Dacia 1310 berlina, Dacia 1310 break, Dacia 1410 berlina, Dacia 1410 Sport, Dacia 1304 pick-up, Dacia 1307, Dacia 1309, Dacia 1325 Liberta.

Motivele pentru care intr-o perioada atat de indelungata nu au aparut modele noi de autoturisme Dacia au fost diverse. Cercetatorii si proiectantii, neavand concurenta in domeniu s-au multumit cu modestele imbunatatiri pe care le aduceau modelelor initiale. Resursele financiare au constituit, de asemenea o problema in cercetarea si pregatirea de productie a unui model nou de autoturism, resurse fara de care celelalte realizari ar fi fost zadarnice, in vreme ce firmele de renume au cheltuit si cheltuiesc milioane de dolari pentru noi modele, pentru imbunatatirea acestora, apeland la cele mai noi descoperiri ale electronicii, hidraulicii etc.

S-a reusit, totusi, intr-o perioada de cautari si reorientari, sa se dezvolte un model complet nou, Dacia Nova, situat cu un pas inaintea modelelor cunoscute.

Inca de la primele serii de fabricatie, Nova a prezentat unele avantaje fata de Dacia 1300: design modern, puterea motorului marita la 72 CP, cuplu bun la regimuri joase, consum de carburant redus, tinuta de drum buna, apelandu-se si la repere din import (amortizoare, anvelope etc.). S-au adoptat solutii moderne, cum ar fi: amplasarea transversala a motorului, suspensie McPherson, discuri de frana ventilate pe fata.

Cu toate acestea, modelul Nova se afla, la anumite capitole, sub nivelul calitativ al autoturismelor moderne: volum sonor, habitaclu, dotari, finisare. O vina importanta o au si acei agenti economici din industria pe orizontala care participa si ei cu repere la realizarea acestui autoturism. Calitatea materialelor din care sunt confectionate o parte din aceste repere, precum si calitatea executiei acestora lasa de dorit, ceea ce afecteaza fiabilitatea de ansamblu a autoturismului.

In aceste conditii singura varianta a ramas cea a maritisului cu un mare producator, un exemplu in acest sens fiind preluarea firmei Skoda de catre Wolkswagen.

Au fost mai multe oferte, insa firma Renault s-a parut cea mai interesata, dorind sa detina Dacia ca a doua marca a sa , ceea ce inseamna ridicarea nivelului calitatii si fiabilitatii la standarde occidentale. Aceasta presupune schimbari profunde de mentalitate atat la cei care vor contribui la producerea si comercializarea viitoarelor autoturisme, cat si la cei care vor efectua service-ul acestora.

In prima faza, intentia firmei franceze este sa realizeze un model la un pret de aproximativ 6000 USD, destinat pietelor mai sarace.

Avand in vedere ca 6000 USD nu sunt la indemana oricui si ca pretul carburantilor este in continua crestere, iar achizitionarea unui autoturism de provenienta straina este extrem de costisitoare, dorinta romanilor este ca autoturismul sa nu treaca din nou de la statutul de necesitate la cel obiect de lux.

Cpt.prep.univ.ing. Ioan Virca

Anunțuri

2 gânduri despre „Autoturismul Dacia – 30 de ani de existenta

  1. I do not disagree with this post!!

    Apreciază

  2. What a truly great blog post!!

    Apreciază

Si parerea ta conteaza...curaj !

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s